26.03.2021 Контрольна робота (тести)

І варіант1.

 Словосполучення - це (0,5бала) 

 а) два або більше слів, одне з яких головне, а інше - залежне;

 б) це кілька слів; 

 в) це два слова.
2. Яке з поданих поєднань слів є словосполученням? (0,5бала) 

 а) земля і небо

 б) після уроків; 

в) настала весна; 

 г) вірна дружба
3. Не є словосполученням: (0,5бала) 

 а) святковий день; 

б) настав ранок; 

в) дружити віддано.
4. Граматична основа речення - це: (0,5бала) 

 а) підмет і додаток; 

 б) підмет і присудок; 

 в) присудок і обставина.
5. Записати питальне речення. (1бал)
6. У реченні Мовчанка гнів гасить підметом є слово: (0,5бала) 

 а) мовчанка; 

б) гнів; 

в) гасить.
7. Присудком у реченні Останні квіти під вікном засипав перший сніг є слово: (0,5бала) 

 а) останні

 б) засипав; 

в) сніг.
8. Двоскладним називається речення, граматична основа якого складається: (0,5бала) 

 а) з підмета і присудка; 

 б) тільки з підмета; 

 в) тільки з присудка.
9. За метою висловлювання речення поділяються на: (0,5бала)

 а) двоскладні, односкладні, розповідні; 

 б) розповідні, питальні, спонукальні; 

 в) окличні, неокличні, питальні.
10. Складне речення має: (0,5бала) 

 а) одну граматичну основу;

 б) не має жодної; 

 в) дві і більше граматичних основ.
11. Записати окличне речення. (1бал)
12.Крапку ставимо в кінці речення: (0,5бала) 

 а) розповідного окличного; 

 б) розповідного неокличного;

 в) спонукального окличного.
13. Утворити з поданих слів словосполучення. (2бали)(Золотий) осені; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Україна); розкинутися в (долина); кінець (день); пригостити (цукерка).
14. Визначити вид речення за метою висловлювання. (1бал)

1. В українських піснях барвінок є                       А. Спонукальне символом молодості.

2. Хто боком спить, а лежачи їсть?                 Б. Розповідне 

 3. Вивчайте, любіть рідну мову.                       В. Питальне
15. Визначити граматичну основу речення. (2бали)Тече вода з-під явораЯром на долину.Пишається над водоюЧервона калина. Т. Шевченко


ІІ варіант

1. Слова в словосполученні пов'язані: (0,5 бала) 

 а) інтонацією;

 б) за змістом і граматично;

в) за допомогою закінчень.

2. Яке з поданих поєднань слів є словосполученням? (0,5 бала)

 а) біля школи;

 б) сонячний день;

в) квіти і трави. 

3. Не є словосполученням: (0,5 бала) 

 а) товариш поділився; 

 б) співати пісню; 

 в) упевнено говорити.

4. Граматична основа речення - це: (0,5 бала) 

 а) підмет і додаток; 

 б) присудок і обставина; 

 в) підмет і присудок.

5. Записати спонукальне речення. . (1 бал) 

6. У реченні Сонце промені на землю посилає підметом є слово: (0,5 бала) 

 а) сонце; 

б) промені;

в) землю.

7. Присудком у реченні Усяка пташка своє гніздо знає є слово: (0,5 бала) 

 а) знає

 б) пташка; 

в) гніздо.

8. Односкладне - це таке речення, ... . (1 бал)

9. За емоційним забарвленням речення поділяються на: (0,5 бала) 

 а) розповідні і питальні; 

 б) двоскладні і односкладні; 

 в) окличні і неокличні.

10. Складне речення має: (0,5 бала) 

 а) дві і більше граматичних основ; 

 б) одну граматичну основу;

 в) не має жодної.

11. Записати питальне речення.

12. Знак оклику ставимо в кінці речення: (0,5 бала) 

 а) розповідного неокличного;

 б) питального неокличного; 

 в) спонукального окличного.
13. Утворити з поданих слів словосполучення. (2 бали)Пізнання (світ); (рожевий) троянда;, на (лівий) березі; знайомство з (учень); малювати (картина); бігти (ліс); (глибокий) озеро; посадити на (поле). 

14. Визначити вид речення за метою висловлювання. (1 бал)

1. Дорожи українською мовою.                             А. Розповідне
2. Мова - найбільше багатство                           Б.Питальне 

3. Чию це калину гойдають вітри.                      В. Спонукальне

15. Визначити граматичну основу речення. (2 бали)Пішов козак світ за очі,Грає синє море,Грає серце козацькеє,А думка говорить... Т. Шевченко

25.03.2021 Тренувальні вправи на призначення другорядних членів речення.

Самостійна робота

► Виділіть головні та другорядні члени в кожному реченні.

1. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива (Т. Шевченко). 2. Усе буйніше розквітала весна.
3. Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном (В. Сосюра). 4. Пролісок пробив листок торішній
(М. Рильський). 5. Веселе сонечко ховалось у веселих хмарах весняних (Т. Шевченко).


► Спишіть текст. Підкресліть члени речення. 

Ніч. У садах витьохкують солов'ї. І наче у сні стоять у білому цвітінні яблуні та груші. У повноводному Дніпрі купається молодий місяць.

Тестування

► Виберіть правильну відповідь.
1. Яке речення є поширеним?
А Пливуть хмари.
Б Він став лікарем.
В Ожили степи широкі.
2. Яке речення є непоширеним?
А Маленький дощ накрапає.
Б Бродять тумани біля ріки.
В Завдання було цікавим.
3. Яке речення є розповідним?
А Ти відпочив добре вчора?
Б У степу все мовчить.
В Здай, будь ласка, зошит.
4. Яке речення є питальним?
А Чарівний світ пливе переді мною.
Б Розкажи цю казку.
В Чому ти не зателефонував мені?
5. Яке речення є спонукальним?
А Вивчіть це правило.
Б Де ти був учора?
В Чудова новина!
6. Яке речення є розповідним і окличним?
А Весна була радісна!
Б Чому ти не виконав завдання?!
В Вивчи уроки.



24.03.2021 Другорядні члени речення.Обставина.

Опрацювати відео про обставину.

https://www.youtube.com/watch?v=e-mResRhyoM

Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (параграф 37 ст.187-193).

Робота з підручником. Вправа 443 ( письмово)

Домашня робота 
1.Вправа 444 ст.192(І рівень)
2. Вправа 446 ст.193 (ІІрівень)



 


22.03.2021  Другорядні члени речення.Означення.

Опрацювати відео про означення.

Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (параграф 37 ст.187-193).


*Робота з підручником. Вправа 441( письмово)

*Що називається підметом, присудком ?
*На які питання відповідає прикметник ?
*Що називається означенням ?

Домашня робота

1.Вправа 442ст.191 (І рівень)

2. (ІІ рівень) вставити означення  Закiнчується ... осiнь. Вона прощається з ... полями,... лiсами, вулицями мiст. Недовго зга-дуватимуть її ... дерева та кущi. Незабаром їх вкриє ... снiг.

19.03.2021 Другорядні члени речення .Додаток.

Опрацювати відео про додаток.

https://www.youtube.com/watch?v=FJuxal-RZRs

Опрацювати правила(усно)

1. Синтаксис - це розділ мовознавчої науки, який... (вивчає будову словосполучень та речень)
2. Речення - це слово чи група слів, ... (що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ)
3. Двоскладним називається речення, у якому наявні.....(підмет і присудок).
4. За метою висловлювання речення розподіляють на......(розповідні, питальні і спонукальні).
5. За кількістю граматичних основ розрізняють......(прості і складні речення)
6. Якщо у реченні, крім головних, наявні і другорядні члени речення, то воно називається... (поширеним).
7. Граматичну основу речення становлять.....(підмет і присудок).

Крім головних членів у реченні є ще й другорядні. До другорядних членів речення належать: додаток, означення і обставина.
Додаток - це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків (всіх, крім називного). В реченні додаток найчастіше виражається іменником і займенником. Підкреслюється пунктирною лінією. _ _ _ _ _ Мати кличе сина. (Хто?) Мати (що робить?) кличе (кого?) сина.

Виконати письмово

1.Доповніть речення додатком.
Він грав (на чому?).... .
Хлопчина хотів допомогти (кому?).... .
Батько купив (кому?)... (що?)... .
У (кого?)... був поганий настрій.
Учні прикрашали свій клас (чим?).... .
Віг грав (на чому?) на скрипці.
Хлопчик хотів допомогти (кому?) батькам.
Батько купив (кому?) донці (що?) ляльку.
У (кого?) у мами був поганий настрій.
Учні прикрашали свій клас (чим?) квітами.


2. Із запропонованих речень випишіть додатки, визначте відмінки.
1. Людина завжди поважала землю.
2. Необхідно поважати своїх батьків.
3. Працю завжди вважали святим обов'язком.
4. Учитель показував учням нові гімнастичні вправи.
5. Кохаю край наш дорогий.
6. Вітчизні хочу я своїй зрости чудовим сином (В. Коломієць)
Землю (що?) З.в.
Батьків (кого?) З.в.
Працю (що?) З.в.
Обов'язком (чим?) О.в.
Учням (кому?) Д.в.
Вправи (що?) З.в.
Кохаю (кого?) (що?) край З.в.
Сином (ким?) О.в.


Домашня робота 
1.Вправа 432(І рівень)
2. Скласти 5 речень про природу використовуючи додаток(ІІ рівень)


18.03.2021 Контрольна робота (тести)

1.Випишіть словосполучення.
Бібліотека - шкільна бібліотека. Перший - перший у навчанні. Написати - написати твір. Усмішка - бабусина усмішка. Читати - читати уважно.
Визначте ознаки, властиві словосполученню, продовживши подане твердження: «Словосполучення ...»
а) ...є поширеною назвою;
б) ... є засобом вираження думки;
в) ... має граматичну основу;
г) ...має інтонацію кінця речення.
2.Виконання завдань для закріплення вивченого
Укажіть словосполучення, у якому виділене слово є головним.(схеми)
а) вечірня дорога;
б) холодна весна;
в) червона троянда.
3.Визначте словосполучення, у якому граматичний зв'язок здійснюється тільки за допомогою закінчення.
а) працювати з комп'ютером;
б) літати на планері;
в) ходити по гриби;
г) писати олівцем.
4.Укажіть словосполучення, побудоване за схемою: Ім. + Прикм.
а) стислий переказ;
б) повільно спускатися;
в) збиратися швидко;
г) щедро віддячувати.
5.Знайдіть і виділіть синонімічні словосполучення.
а) книжка з бібліотеки;
б) подорожувати країною;
в) подорожувати потягом;
г) бібліотечна книжка.

6.Написати есе на самостійно обрану тему (5-7 речень)


Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати